fredag den 9. juli 2010

Ninja - Pupdate

Det er sgu da ikke meget, man hører om den der nye border collie hvalp på bloggen, er der nok nogen, der tænker......


Nej, det er det ikke, men I skal ikke være i tvivl om, at Ninja er fantastisk sød, mild og nem. Hun falder så godt i med flokken (læs Charlie, for Diva er ikke vild med hvalpe, så Ninja eksisterer stort set ikke i hendes univers) og en status over ødelagte ting indtil nu = NUL!

Jeg har nu haft Ninja i 2 måneder, og indtil nu er hun den nemmeste og mindst krævende hvalp, jeg nogensinde har haft...... Det var ikke sådan jeg troede det ville være, at få en border collie hvalp.






Jeg indrømmer dog gerne, at jeg alligevel har fået lidt grå hår af den unge dame. Lad mig starte med at sige, at jeg ikke forventer at en border collie er født til at kunne alt, hvad man beder den om. Men jeg forventede næsten, at jeg nu skulle kunne klikke som en vild - og mindst indtil jeg ville få slidgigt i tommelfingeren.


Der blev jeg fandme godt nok snydt. Det siger faktisk ikke rigtig Ninja noget, det der klikker-stads (men det skal det nok komme til, håber jeg). Hvad er det så der sker? Ja bedst som man sidder og venter på, at kræet tilbyder en (umiddelbart ret simpel og oplagt) adfærd, så skrider damen sgu. Aldrig har jeg da prøvet, at en af mine hunde er gået midt, at jeg var igang med at træne - og her endda indenfor de første to minutter. Men så skal hun lige kigge lidt her og der i stedet for at "deltage i undervisningen". DET er anstrengende!!






Af frygt for store frustrationer, så skrinlagde jeg faktisk alt træning i nogle uger, og fokuserede bare på den gode relation mellem Ninja og mig. Og så observerede jeg, at klikket ikke umiddebart er den markør, der tænder Ninja (endnu), men at min stemme er mere interessant og motiverende for hende. Vi er derfor tilbage til "fortiden", og jeg siger "Dyyygtiii" og lokker også gerne Ninja til den ønskede adfærd i stedet for at sidde og vente mig skæv i hovedet på, at hun selv gider at tilbyde den. For så synes hun slet og ret, at træningen er kedelig.

Vi arbejder pt lidt på bl.a. hånd-touch, stå på spand/balje, Set-Up, Twist, kontakt, Stå, Sit og Dæk. Efterhånden som hun modnes kan jeg mærke, at jeg også godt kan koble mere på, men jeg har tid nok......
Det er også lidt en trøst for mig, at jeg ikke er den eneste, der står med sådan en udfordring. Sanne har ca. samme udfordringer med sin hvalp (http://agilitytraening.spaces.live.com/blog/cns!F038B206915327C5!2013.entry)
Så jeg følger med på Sanne blog og venter nysgerrigt opdateringer om Compete og hans fortræffeligheder.

3 kommentarer:

  1. Ha ha vi er simpelthent for godt vant. Jeg som troede at jeg ville få problemer med aktivitetsniveuaet og om jeg kunne følge med til alllllltttttttt det træning. Der skal nok komme opdateringer om Competes lokkerier.

    SvarSlet
  2. Åhh hvor er jeg lettet over at læse dit indlæg!!!Jeg forventede også en totalt aktivitetsbombe i Freddy, men han er den nemmeste og som du skriver "mindst" krævende hundehvalp. Troede ikke jeg ville kunne aktivere ham nok, men har som du, også oplevet at han skrider midt idet jeg troede var træning:0)) Tror lige jeg vil kikke på den blog du har linket til!!

    SvarSlet
  3. Fortvivl ikke... Beat var heller ikke med på den med klikkeren og heller ikke meget med på træning i det hele taget - han kunne også finde på at gå midt i det hele. Men nu er han knap 2 år gammel,motiveret og elsker alt hvad vi laver sammen. Han havde bare andre ting, som han lige skulle have styr på først. Verden er jo stor og spændende!

    SvarSlet