torsdag den 8. november 2012

Har din kollega stress?

Lad mig bare blive lidt i stress-rillen, for jeg har noget vigtigt at sige. Det synes jeg da selv.

Hvis du har en relativ nær kollega, der er ramt af stress, så synes jeg lige, at jeg vil dele et godt råd med dig. For du kan let gøre en forskel.

Allerførst så giv lidt kollegial omsorg og send dine varme tanker til vedkommende. Det kan godt være, at du måske ikke lige skal ringe. Måske har din  kollega ikke overskud til at tale i telefon - og det kan også sagtens være, at du ikke selv tør. For hvad skal du sige, og hvis du nu ikke forstår, hvad der foregår og hvad stress egentlig handler om...

Men du kan aldrig gøre nogen skade ved at skrive et kort med en hilsen og putte det i postkassen. Sådan et kort kan aldrig komme ubelejligt, men vil helt sikkert varme helt vildt, og alle kan vel finde pengene til et kort og et frimærke.

Evt kan du og dine kolleger splejse om en buket blomster og sende den. Men lad nu være med at skrive, at "vi håber du snart er tilbage" og andet, som kan opfattes som et pres. Det hjælper de færreste. Jeg synes jo, at man bare kan skrive, at man tænker på vedkommende og ville sende en tanke....

Sådan en buket vil da altid varme


Dengang jeg var sygemeldt hørte jeg ikke mange pip fra mine kolleger, og det var jeg meget skuffet over. Faktisk tog det mig et par år at lægge den skuffelse væk. Noget af det kunne så godt tilskrives ledelsens kejtede håndtering af min sygemelding. Jeg havde bedt dem være åbne omkring min sygemelding og sige til mine kolleger som det var, men selv nogle af de kolleger, som løste nogle af mine opgaver i mit mere end halve års fravær, anede ikke hvorfor jeg var væk.

Da jeg kom tilbage sagde en af mine kolleger i en af de afdelinger, som jeg regelmæssigt kommer i: "Åh hvor har jeg tænkt på meget på dig!" Jeg kunne kun svare, at det havde jeg desværre ikke rigtig kunnet mærke.....

Desværre er der mange, der stadig ikke helt ved, hvordan de skal agere ift kolleger med stress. For dem er det nemmere at give omsorg overfor dødsfald og sygdomme som kræft osv. Men lad det ikke være så svært. Der skal faktisk ikke så meget til at gøre en forskel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar