søndag den 7. april 2013

Fotokursus med Tosafoto


          
For snart mange år siden købte jeg mig et spejlreflekskamera og så skulle jeg rigtig ud og tage nogle fede billeder. Jeg må så bare indrømme, at jeg bare ikke rigtig fattede alt det der med ISO, blænde og lukkertid, så jeg har mest bare haft kameraet stående på auto, portræt eller sport. Jeg synes også, at jeg har taget mange gode billeder, men jeg har ikke fattet at stille på noget som helst af det.

Torben forklarer....


Derfor har jeg længe ønsket mig et kamerakursus, og jeg havde hørt godt om Tosafotos kamerakursus. Der var bare ingen af deres kurser, der lige passede til min kalender eller min geografi. Så jeg håbede bare, at det kunne lykkedes mig at arrangere noget selv. Det lykkedes at få skrabt 8 deltagere sammen til en weekend med kameraindstillinger.

Over halvdelen af os deltagere havde stadig til gode at pille ved indstillingerne på vores kameraer.  Så vidt jeg husker var der kun tre deltagere, der ikke brugte div autoindstillinger på deres kameraer.
Jeg har lært noget, men der er stadig lang vej igen, og jeg synes, der er vildt meget at lære, og jeg synes det er lidt svært. Et er at holde styr på blænde, lukkertid og ISO, men når så vi kommer til lysmåling og dybdeskarphed, så bliver det da vildt svært.

Leg med kamera

For at sikre, at vi ikke blot falder tilbage i autofunktionen, så har jeg booket Tosafoto til et billedebehandlingskursus i oktober. Det vil da være lidt for pinligt, at komme i oktober og sige, at man har opgivet at bruge funktionerne, og jeg forventer til den tid at have en masse billeder, som skal kæles lidt for.

Det smarteste ved vores kursus og deltagerne er, at vi alle har vores gang på Sannes Hundecenter, har oprettet en facebookgruppe, hvor vi kan hjælpe hinanden lidt og oploade nogle af vores billeder. Så har vi da også det tilfælles, at vi godt kan lide at skyde hundebilleder (hvilket Tosafoto også er formidable til).

Ninja var også model for at øve kontrasterne
(billedet er ikke mit, da en del af mine egne kursusbilleder
er forsvundet i en fejlslagen overførsel)


Dagen efter kursets sidste dag fløj vi på ferie i Tyrkiet, og så fik jeg da også lidt mulighed for at leje med kameraet. F.eks at tage billeder i lejligheden om aftenen uden at bruge blitz – hip hurra, allerede der syntes jeg, at jeg havde fået meget ud af kurset, for jeg hader det blitzlys som kameraerne er født med.  Eller at tage billeder i modlys uden at mit hovedmotiv bare bliver en mørk klat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar