tirsdag den 10. november 2015

Lærer for en dag

I 1994 blev jeg optaget på lærerseminariet i Skaarup, men jeg droppede faktisk ud, før jeg kom i gang. Jeg var ikke sikker på, at det var det, som jeg ville alligevel. Det var vist min evigt overdrevne perfektionisme, der gav mig kolde fødder. Hvis jeg skulle stå og undervise, så måtte der ikke være en finger at sætte, og jeg skulle vide mere om mine fag, end mine egne i elever (jeg kunne møde sådan en elev som mig selv, der kunne finde på at rette på læreren).

Men denne mandag sprang jeg alligevel ud som lærer i Silas´ klasse. Lærerne på Silas´ skole havde haft pædagogisk dag i lørdags og havde derfor fri i går. Derfor skulle forældrene forestå denne undervisningsdag, og i klasserne havde forældrene frit spil. 

Man kan synes meget om at gøre det på denne måde, men personligt synes jeg, at det var en ganske god dag, og jeg tror også, at børnene hyggede sig og fandt dagen interessant. Jeg har tidligere været med klassen på udflugt, haft klassen til fødselsdag osv, så jeg synes, at jeg kender børnene rimelig godt efterhånden. Igen sender jeg en taknemmelig tanke til mit "nye" liv, hvor et selvvalgt deltidsjob gør sådan  noget relativ let at få passet ind i ens hverdag. 

Vi havde flere indslag i dagens løb. Dagen startede med cykelringridning, som var optakten til et besøg vi fik af en vaskeægte sønderjysk ringrider, der skulle fortælle om sit liv med ringridning.

Der skulle koncentration og koordination til for at ramme

Mellem de to aktiviteter var der pause, hvor børnene kunne spise deres formiddagsmadpakker. Mens de spiser madpakkerne, plejer de at få læst højt. Jeg elsker faktisk at læse højt, så jeg fik hurtigt gaflet højtlæsningsbogen ud af hænderne på den anden forælder og læste højt om Spionhunden.

Mens ringrideren holdt sit indlæg, så trillede jeg min trailer ned på sportspladsen, hvor jeg stillede en lille agility racerbane op, som jeg skulle bruge til mit indlæg. Så tog jeg Fuji og Ninja med ind i klassen sammen med lidt rekvisitter såsom hulllahopring, vaskebalje og et par pokaler.

Jeg havde forberedt indlægget med en lille power point præsentation, hvor vi kunne snakke om, hvad hunde kan bruges til, og om hunde kan have et ”job”. Ungerne var vildt interesserede og bidrog med spørgsmål og supplerende oplysninger (=egne oplevelser). Så fik ungerne lov at stille op på en række så alle kunne se hundene lave tricks på skift. De var meget imponerede og jublede vildt da Ninja kunne vippe snuden ind under en hullahopring og kravle ud under ringen.

Så er vi startet på "hunde-indlægget"

Så gik turen ned på sportspladsen, hvor de skulle se agility, hvilket MicMic og Ninja skulle levere sammen med mig. Unger syntes godt nok, at de løb stærkt og de jublede og heppede. Jeg kunne nok have løbet rundt derned endnu, hvis det stod til dem. Til slut lavede vi en lille udfordring, hvor en af de andre forældre (vi var 4 forældre) skulle løbe om kap med Ninja. Ninja på banen og forælderen bare ved siden af. Der var ingen tvivl om, hvem der var ungernes darling.

Ungerne (og MicMic) er bare SÅ klar!

Men 1. klasse må se sig slået - MicMics hale ses i højre hjørne
- forlængst i mål
Bagefter var ungerne friske på at løbe om kap med MicMic på samme måde. De piskede afsted, og var meget optaget af nedtællingen og af at stå klar til start. Det var sådan set ikke fordi ungerne ikke gad mere, men de skulle videre til frokostpause og dagens sidste indlæg, der handlede om håndlavede knive.

Bjarne havde virkelig ungernes opmærksomhed
(Tasken til højre for ham indeholder nogle af hans håndlavede knive)
I al beskedenhed synes jeg faktisk, at min lille ”lektion” gik rigtig godt, men jeg har dog ikke fortrudt mig valg  af erhverv.  Jeg tror ungerne syntes, at den lidt anderledes dag var ganske spændende, selvom ikke alting var lige som det plejede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar