fredag den 3. juni 2016

Det er måske for meget at forlange af sheltie?!

I de 25 år, hvor jeg har haft hund, har jeg haft flere forskellige racer. Det har jo været en spændende rejse, for jeg har haft rimelig forskellige racer. Enkelte racer har jeg også haft mere end en af, og så er det, at man let kan komme til at drage paralleller. Både de gode og dårlige paralleller.

F.eks har jeg set et fælletræk ved de to sheltier, som jeg har haft. Alle mine hunde har altid være renlige. Enkelte har måske været lidt længe om at blive renlige, men når de så først har fanget ideen med at besørge udenfor, så er der stort set aldrig nogen sinde uheld inde, med mindre de har været syge. Det er gået mere trægt med de to sheltier, som jeg har haft. De har ikke boet sammen. Så jeg kan udelukke, at de har lært af hinanden.

Diva flyttede hjem til mig som 6 årig, og jeg fik at vide, at hun pga sin sterilisation ikke kunne holde sig ret længe ad gangen. Så i starten (indtil vi lærte hinanden at kende godt nok) så havde Diva nogle uheld indenfor, men hun kunne faktisk sagtens holde sig i mange timer. Ikke noget problem. Det fik hun lært, og indtil hun blev rigtig gammel og "gammelmandsinkontinent", så var hun mindst lige så renlig, som mine øvrige hunde i flokken.

De to, som det har været sværest at få renlige, har været hvalpe, som ikke er flyttet hjem til mig som 8 ugers men som 11 ugers og som 5 måneders gamle hvalpe. Den første var min schnauzer, som var 11 uger, da han flyttede ind hos mig, og han havde virkelig svært ved at blive renlig og finde ud af at sige til. Men da han var et halvt års tid, så blev han ordenlig renlig og havde derfra stort set ikke uheld.

MicMic
Den anden er så MicMic, som flyttede ind hos mig for 3 år siden i en alder af 5 måneder. Godt nok sagde opdrætter til mig, at hun ikke var helt renlig, men det tog jeg med ophøjet ro, og tænkte at det nok ikke blev det store problem. Ak ak!! Sådan er det bare ikke gået.

Hun manglede helt klart en forståelse af, at det var mest hensigtsmæssigt at besørge udenfor. Jeg har gået ude i haven med hende i timevis, da hun var ung og forholdt mig passiv og for hende uinteressant, mens jeg har afventet, at hun skulle sætte sig og tisse, så jeg kunne rose hende for det. Men i hendes verden var det mest hensigtsmæssigt, at tonse rundt i haven og feste, og det der med at tisse og skide, var mere smart at gøre, når man kom ind (hun nægtede dengang helt og aldeles at tisse på gåturene. Det er dog blevet bedre, men fordi man går 3 km med hende, så skal man ikke forvente at hun tisser på turen).

Stort set alle mine hunde tisser på "kommando" - altså undtagen MicMic. Hun vimser bare rundt i formålsløse cirkler, hvis jeg siger "tis-tis" til hende. Hver gang jeg ser hende tisse udenfor så roser jeg og har også forsøgt at få hende til at linke kommandoen og tisseriet sammen ved at skiftevis rose og sige "tis-tis". De to andre ved godt, hvad det betyder og sætter sig hurtigt ned og tisser.

MicMic er en hund, som har meget travlt med mange opdagelser og rejser, når hun er udenfor i haven. Hun kan sagtens gå i haven i flere timer og snuse rundt (og æde hønselort). Hun hygger sig helt vildt udenfor. Status på renligheden nu er, at hun stort set ikke har uheld indenfor i dagtimerne. Men i perioder skider hun indenfor om natten (altid samme sted). Så må hun så i en periode sove i bur, for der vil hun vel sagtens ikke besørge.

MicMic
Det ser det ikke ud til, at hun vil. Hun har i hvert fald aldrig skidt i buret om natten. Så min konklusion er så, at hun sagtens KAN holde sig, hvis hun gider. Når hun har overnattet i buret igennem en uge eller to, så får hun igen lov at gå frit rundt om natten - indtil næste gang (som kan være alt fra en uge til et par måneder efter), så må hun en tur i bur om natten igen.

For et par uger siden opdagede jeg, at hun var våd da hun kom ud af buret om morgenen, og det viste sig, at hun havde tisset i buret i løbet af natten. Tilsyneladende uden at have forsøgt at tilkalde "lukke-ud-assistance". Jeg undrede mig.

I går aftes satte jeg så en fin ny kurv/hule frem til hundene på det sted, hvor MicMics bur ellers plejer at stå. Fuji elsker godt nok at ligge i MicMics lille flykasse, men jeg synes, at den nye hule passede bedre i størrelsen. Da jeg kom ned til morgen var der så tisset i hulen. Jeg kan ikke gøre for det, men jeg blive altså frustreret, når en næsten fire år gammel hund ikke fatter at det er helt forkert....

Er det en "sheltie tæve ting", at de ikke rigtig fatter det med renligheden eller er det bare her hos mig? Måske forlanger jeg mere end rimeligt?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar